sobota, 20 grudnia 2008

Kostka Domino



Gdy rok temu Caritka na swoim blogu zamieściła przepis na Dominosteine – zupełnie nie skojarzyłam ich z tymi pysznymi, słodkimi kosteczkami, które regularnie przed świętami Bożego Narodzenia pojawiają się ostatnimi laty w naszych sklepach. Jadłam je tyle razy, zachwycałam się smakiem, a nigdy nie zwróciłam uwagi na taki szczegół jak nazwa tej słodkości.
Dopiero niedawno Ktoś znajomy :) otworzył mi oczy, a utwierdziłam się w przekonaniu po krótkich poszukiwaniach w necie, że oba oznaczają właśnie TE Dominosteine. :)
Kostki Domina składają się zasadniczo z trzech głównych warstw: ciasteczka (najczęściej chyba piernikowego), warstwy owocowej galaretki i warstwy marcepanu. Całość otulona czekoladową skorupką.
Przepis na prezentowaną wersję kostki Domino – przewiduje zamiast tradycyjnego piernikowego ciasta – wykonanie spodu na bazie dużej ilości mielonych orzechów laskowych. Z tego powodu czułam się podwójnie zachęcona, bowiem już wcześniej miałam wielokrotnie okazję przekonać się, że orzechy laskowe i marcepan tworzą wyśmienity duet.
Niezrażona tym, że produkcja domowa Domina wymaga niemało pracy – ochoczo zakasałam rękawy. Efekt widzicie na zdjęciach. :) W moim wykonaniu nie są one tak maleńkie i kształtne jak kupne, ale nie muszę chyba przekonywać, że smakują pierwszorzędnie :)
Wprowadziłam kilka niewielkich zmian do receptury Caritki i z tymi zmianami przedstawiam przepis.



Kostka domino ( Dominosteine)
na podstawie przepisu Caritki

Ciasto:
150 g masła
150 g cukru
1 łyżka cukru z prawdziwą wanilią + 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
3 średnie jajka
200 g mielonych orzechów laskowych
50 g płatków owsianych – lekko zmielonych
50 g maki pszennej

Nadzienie:
mały słoiczek galaretki lub konfitury z czarnej porzeczki (albo morelowej)
300 g masy marcepanowej

400 g kuwertury lub 400 g czekolady rozpuszczonej na parze wraz ze słodką śmietanką (ok. 150 ml)

Do ozdobienia:
mleczna kuwertura, lub biała czekolada, cale orzechy laskowe lub płatki migdałowe

Rozgrzać piekarnik do temp. 180 st. C. Blaszkę 30x40 cm wyłożyć papierem do pieczenia.

Masło utrzeć z cukrami na puszystą masę. Dodawać po jednym jajku, dalej ucierając. Dołożyć ekstrakt waniliowy i zmielone orzechy laskowe (wcześniej je uprażyć na patelni lub w piekarniku i pozbawić łupinek). Na koniec dosypać płatki owsiane i mąkę, i całość wymieszać.
Wyłożyć ciasto na przygotowaną blaszkę. Piec ok. 30 min. do lekkiego zrumienienia.
Na lekko przestudzone ciasto rozsmarować galaretkę lub konfiturę.

Gdy ciasto przestygnie przeciąć ostrym nożem na dwie równe części.
Masę marcepanową rozwałkować (najlepiej pomiędzy dwoma kawałkami folii spożywczej) do wielkości zgodnej z przeciętym ciastem. Przełożyć na jedna część ciasta – przykryć drugą częścią, konfiturą do dołu.
Całość umieścić pomiędzy dwoma deskami do krojenia i obciążyć od góry. Pozostawić na min. 1 godzinę. „Sprasowane” ciasto pokroić na kawałki ok. 2x2 cm.

Maczać pojedynczo kosteczki w kuwerturze lub rozpuszczonej ze słodką śmietanką czekoladzie.
Pozostawić do wystygnięcia. Ozdabiać (lub nie) wedle upodobania.
Smacznego!



Przechowuję w lodówce.

24 komentarze:

  1. Malgosiu, przepiekne domino!!! nigdy nie odwazylabym sie za cos takiego wziac, wiec tym bardziej gratuluje! jestem pewna, ze sa przepyszne i jak zwykle zaluje, ze nie moge sie przez ekran poczestowac ;)

    Pozdrawiam Cie serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Małgosiu ,yo tak w ramach lenistwa te kosteczki zrobiłaś tak:D
    Nie tylko pięknie wyglądają,ale pewnie smakują nieziemsko ,bo sobie przeczytałam składniki :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bea :) Rok czasu się do nich przymierzałam...;-) Chętnie bym Cię poczęstowała. Szkoda, że skypiem nie idzie przesłać. ;-)

    Margot, no jasne, że nie w ramach lenistwa! ;-)) Lenistwo pożegnałam wraz z ciasteczkami Bey. :) Teraz tylko praca, praca, praca... Dzisiaj na ten przykład mnóstwo pierogów nalepiłam. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Podziwiam! Żeby przed świetami robic takie pracochłonne, ponadprogramowe cuda... :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Obłędnie piękne! dałabym się pokroić za kawałeczek, chociaż pół... dosłownie :)
    Powiedz tylko gdzie je przechowujesz, a skłonna jestem wsiąść w samochód i jechać, choćby teraz! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Malgosiu jakie one piekne. I teraz beda za mna chodzic!
    U mnie lenistwo tez dzis poszlo sobie precz. Zabralam sie za sprzatanie w szafie meza, bo oswiadczyl ze nie ma zadnych skarpet. Znalazlam az 62 pary!!
    Za to kulinarna praca bedzie wrala jutro :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Małgosiu, one są niesamowite! Piękne, po prostu C-U-D-O-W-N-E !!! Coś mi się wydaje,że wygoniłaś lenia gdzieś daleko ;))
    Pozdrówka ciepłe.

    OdpowiedzUsuń
  8. Małgosiu, ja za Tobą nie nadążam :) Muszę je zrobić :))) ale już przed Świętami nie ma szans, za to może na Sylwestra :)))) Bajka :)))

    OdpowiedzUsuń
  9. Jej, ja się boję nawet na przepis popatrzeć, nie mówiąc już o czymś bardziej konkretnym ;). One są przecudowne, rewelacyjne! I tak pięknie wyglądają!

    OdpowiedzUsuń
  10. Malgosiu zabraklo mi slow:) piekna ta Twoja kostka. Ja chyba w tym roku nie zdaze juz zrobic nic ponad to co mam zaplanowane na swieta:( ale po sylwestrze napewno wyprobuje. Ja też Uwielbiam ta kostke, czesto ja kupujemy.

    Ps. Jakos nie wydaje mi sie zebys byla leniuszkiem, skoro wyczyniasz takie rzeczy:)
    pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Piekne! Zaisalam do wykonania, choc przed tymi swietami sie juz pewno nie uda. Gratuluje zapalu, ktory powrocil w tak swietnej formie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Małgosiu, są przepiękne!

    OdpowiedzUsuń
  13. Fajny pomysł, bardzo efektowny i na pewno smaczny. :)
    Wyciagam raczki po ''piateczki'' ;):)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  14. Komentarz niżej jest moj, nie podpisany zostawiłam... ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Aniu, właśnie rzecz w tym, że one są jak najbardziej programowe! Tego roku zmniejszyłam ilość ciast (w stosunku do lat ubiegłych), na rzecz drobniejszych wypieków. :) Już dawno nie piekłam w tak krótkim czasie takiej ilości ciastek i ciasteczek. :)

    Agatko, poczęstowałabym nawet kilkoma, nie tylko połówką. Nie powiem jednak na głos gdzie je przechowuję... To tajemnica, inaczej domownicy zaopiekowali by się nimi zanim święta nadejdą. ;-)

    Agatku, 62 pary??? Pojemną szafę mieć musicie. ;-)

    Majanko, nie miałam wyboru. ;-) Na lenistwo pozwalam sobie bardzo kontrolowanie. ;-)

    Tili, tak, tak... :) myślę, że Sylwester to idealny czas, by zagrać w słodkie domino. ;-)

    Olalala, Lisko - dziękuję za miłe słowa. :)

    Aga-aa, ech... nie narzekam. :) Tak zwyczajnie, domowe nigdy nie wyjdą idealnie równe i kształtne, jak te wycghodzące spod zaprogramowanej maszyny. ;-)

    Olu, Ewo jeśli znajdziecie w sobie chęci i czas dopisze - to polecam! :) A wracając jeszcze raz do tematu lenistwa - to same dobrze wiecie, że czasem takie nic (lub prawie nic) nierobienie jest potrzebne, by naładować akumulatory przed cięższą pracą. :)

    Notme, dobrze, że po piąteczki, bo to jedyne "liczebne" z całego domina. :) Całe pozostałe zdobienia to twórczość powiedziałabym mocno spontaniczna. ;-))

    OdpowiedzUsuń
  16. Małgosiu, jak dlugo można je przechowywać?

    OdpowiedzUsuń
  17. Malto, u mnie od momentu zrobienia - do momentu zjedzenia ostatniej kosteczki - minęło ok. 2 tygodniu (nie pamiętam dokładnie, ale raczej więcej niż mniej 14 dni). I w tych ostatnich dniach kosteczka była ciągle jadalna, choć już nieco sucha w środku. Z tym, że stała u mnie w dość nieprzyjaznych warunkach, bo mieszkanie mam b. ciepłe.
    A planujesz robić? :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Planuje. Szukałam jakiegos fajnego przepisu na te kosteczki, a tu proszę - u Ciebie znalazłam! Powiedz mi, ile ich wychodzi z porcji? W Świeta u mnie jest bardzo wesolo, bo mam liczna rodzinę :). Chce wiedziec czy zrobić z porcji podwojnej (czyli na 8 amatorów słodyczy, 8 normalnie jedzących slodycze lub i 6 czasami skubnących słodycze), potrójnej, czy poczwórnej? :D Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Ojej Malto, ależ mi ciężkie pytania zadajesz. :D Wiesz co... nie pamiętam ile ich wyszło... :( Że też nie wpadłam na pomysł by to wtedy zapisać... Ale jakoś tak chyba ze dwa razy więcej niż w pudełeczku na zdjęciu (więc pewnie blisko 30 sztuk). Ale nie bij, jeśli pamięć płata mi figle. ;-) Jeśli rodzinę liczną będziesz miała przy świątecznym stole, to z powodzeniem rób z podwójne porcji. :) Tylko od razu mówię, że pracy sporo... ;-)

    OdpowiedzUsuń
  20. Praca mnie nie przeraża :) raczej widok rodziny patrzących kto weżmie ostatni kawałek ). Najwiecej czasu chyba zajmuje zabawa z obczekoladowywaniem tych malych dranie, prawda?

    OdpowiedzUsuń
  21. Tam wyżej,to byłam ja, Malta. A poza tym kupiłam już marcepan rozwałkowany :D

    OdpowiedzUsuń
  22. Wiem, ze juz po swietach, i duzo do przodu, bo mamy poczatek 2013, ale wlasnie natrafilam na to domino, wyglada oblednie, mam jednak nietypowe pytanie, gdzie Malgosiu kupilas takie ladne dekoracje filcowe?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, zupełnie nie pamiętam. Ale to takie zwykle "filcaki", więc na pewno i sklep był zwykły. :)

      Usuń

Dziękuję za pozostawiony komentarz. :) Jestem winna Ci informację: blog jest moderowany, spamowi i pyskówkom mówimy stop. We wszystkich innych sprawach zapraszam. :)