wtorek, 27 września 2011

Domowe pappardelle z sosem mięsnym i kurkami


Od czasu do czasu nawet mnie (zielskożercę, ale wcale nie wegetariankę) bierze ochota na kawałek mięsa. Im rzadziej je jem, tym bardziej mi smakuje. Gulasz pojawia się u mnie niezbyt często, ale gdy się już decyduję – to ciężko mi się powstrzymać i podjadam wprost z garnka, podczas gotowania. :)


Lubię, gdy sos jest dość gęsty, zawiesisty i smakuje, oraz pachnie czymś więcej niż tylko mięsem. Tymianek nadaje się idealnie. Kurki też.
Podałam z domowym makaronem, przygotowanym na bazie semoliny. Dzieci wołały o dokładkę. Ja też bym zawołała, gdyby nie zdrowy rozsądek. :)


Gulasz mięsny z kurkami i tymiankiem

kawałek mięsa wołowego lub wieprzowego (u mnie tym razem karkówka wieprzowa, ok. 700g)
ok. ½ szkl. mąki
ok. 2 + 3 łyżki oleju do smażenia (np. Z pestek winogron, słonecznikowy, etc.)
ok. 500ml bulionu (lub wody)
kilka gałązek świeżego tymianku lub ok. ½ łyżeczki suszonego
ok. 300g świeżych kurek
sól, pieprz do smaku

Kurki oczyścić i pokroić (mniejsze pozostawić w całości). Na patelni rozgrzać 2 łyżki oleju i przesmażyć lekko kurki (można dodatkowo wrzucić świeże listki z gałązki tymianku). Zdjąć patelnię z ognia.
Mąkę przesiać do większej miski.
Mięso umyć, osuszyć, pokroić w kostkę (niezbyt grubą, ok. 1x1cm). Wrzucić do przygotowanej miski (najlepiej partiami) i obtoczyć w mące. W międzyczasie rozgrzać olej w garnku o grubszym dnie. Włożyć mięso i przesmażyć do lekkiego zrumienienia. Wlać płyn, dodać tymianek i gotować do czasu gdy mięso będzie średnio miękkie (wołowina potrzebuje więcej czasu, niż wieprzowina). Włożyć do garnka przygotowane kurki (2-3 łyżki można pozostawić do ozdobienia potrawy) i doprawić do smaku solą. Gotować, aż mięso będzie miękkie. Pod koniec gotowania dosmczyć pieprzem.
Podawać ze świeżo ugotowanym makaronem pappardelle. *

* Naddatek gulaszu zjeść następnego dnia np. z kaszą gryczaną.


Pappardelle (porcja na 2-3 os.)

2 jajka
ok. 230g semoliny (lub innej mąki, np. krupczatki)

Z jajek i semoliny zagnieść elastyczne ciasto makaronowe. Ciasto nie powinno być zbyt mokre i klejące. W zależności od wielkości użytych jajek – może okazać się konieczne dosypanie 1-2 łyżek mąki. Zawinąć ciasto w folię spożywczą, uprzednio uformować w kulę lub wałek) i pozostawić na kilka minut (ciasto powinno „odpocząć” przed wałkowaniem).
Podzielić ciasto na 3 lub 4 części i po kolei dość cienko wałkować (u mnie ok. 0,5 – 0,6 mm). Kroić radełkiem lub nożem na wstążki szer. ok. 1 - 1,5cm.
Gotować al dente w dużej ilości osolonej wody. Podawać od razu po odcedzeniu z wody.

16 komentarzy:

  1. Och tak! Na taki makaron bym sie skusiła!

    OdpowiedzUsuń
  2. Jej! Małgoś, no proszę Cię! teraz będą mi się śnić takie pychoty!

    OdpowiedzUsuń
  3. świetnie wygląda :) makaron z grzybami mmmm...

    OdpowiedzUsuń
  4. Małgosiu, taki gulasz jest najlepszy właśnie z makaronem!
    Ja w tym roku pokochałam wszelakie kombinacje z kurkami, bylebym nie musiała ich czyścić:)
    Zdjęcia piękne jak zawsze!

    OdpowiedzUsuń
  5. Małgosiu, no takie pyszności pod nos podstawiać na noc!;)
    Super!:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Takie kurkowe dodatki to jest to! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. jeśli to prawda, że człowiek je oczami, to właśnie zjadłam tego co najmniej 5 porcji! ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękne danie! Też wczoraj szalałam w kuchni z kurkami - była tarta :)

    Z mięsem mam bardzo podobnie, na co dzień jem go bardzo mało, ale czasem jak przyjdzie mi na nie smak... - to wydaje mi się obłędnie pyszne ;)

    Piękne fotografie.

    Pozdrawiam ciepło,
    Nat.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  10. Takie obiady, to ja mogłabym jeść codziennie:) Pyszności!

    OdpowiedzUsuń
  11. Podobne smaki chodzą mi ostatnio po ... ? głowie? Po kuchni!
    Pozdróka!

    OdpowiedzUsuń
  12. Małgosiu jak zawsze cudne danie :) Bardzo eleganckie. Super przepis.

    Pozdrawiam ciepło i życzę dużo słońca w weekend :)

    OdpowiedzUsuń
  13. A dlaczego to ja jakoś kurek w tym roku nie jadłam? No dlaczego? Powiem więcej, nawet chyba na moim bazarku nie widziałam, o lesie nawet nie wspomnę.

    OdpowiedzUsuń
  14. Aleeee! Uwielbiam Twoje domowe makarony, Małgoś :)

    OdpowiedzUsuń
  15. MMM cudownie pyszne musi być, uwielbiam makaron, jeszcze na dodatek samodzielnie robiony daję 6+ :D, no i te kurki extra
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawiony komentarz. :) Jestem winna Ci informację: blog jest moderowany, spamowi i pyskówkom mówimy stop. We wszystkich innych sprawach zapraszam. :)