wtorek, 9 lutego 2016

Pleśniak z jabłkami i orzechami włoskimi


Pleśniak to jedno z tych ciast, do którego żywię niemały sentyment. Piekła go babcia i mama, oczywiście od czasu do czasu wracam do niego i ja. W archiwum bloga znajdują się już dwie receptury na ten popularny wypiek: wersja letnia i zimowa. Do pierwszej używam świeżych owoców czarnej porzeczki, druga bazuje tylko na porzeczkowej konfiturze. Zarówno porzeczkowe, jak i z dodatkiem agrestu – to klasyczne pleśniaki.


Dzisiaj zostawiam przepis na mniej tradycyjny wariant. Powstał w zasadzie przypadkiem, gdy jakiś czas temu naszła mnie ogromna ochota na szarlotkę i pleśniaka jednocześnie. Dwa ciasta w ogóle nie wchodziły w rachubę, a moje niezdecydowanie szybowało w nieskończoność. Uratowało mnie nagłe olśnienie, które spłynęło na mnie, niczym miód na serce. Jak pokazuje wujek Google pleśniak z jabłkami nie jest żadną nowością, ale na tamtą chwilę (chwilę olśnienia) miałam wrażenie, że dokonuję epokowego odkrycia. :D Co prawda późniejsze rozczarowanie było przez krótką chwilę gorzkie, na szczęście osłodzone zostało pysznym kawałkiem wypieku. :)
Tak czy siak, ciasto się super udało, a ja miałam dylemat wyborów najzwyczajniej z głowy. ;-)


Pleśniak z jabłkami i orzechami włoskimi
(foremka 20x20cm)

Ciasto:
400g mąki krupczatki
60g cukru pudru
1 ½ łyżeczki proszku do pieczenia
szczypta soli
200g zimnego masła
4 żółtka jaj
2 łyżki kakao

Oraz:
3 kwaśne jabłka
1 ½ łyżki mąki ziemniaczanej
½ łyżeczki cynamonu
4 białka jaj
200g cukru pudru
7 łyżek konfitury z czarnej porzeczki
70g orzechów włoskich (wyłuskanych)

Mąkę przesiać z cukrem pudrem, solą i proszkiem do pieczenia. Dodać pokrojone kawałki zimnego masła oraz żółtka jaj – szybko zagnieść ciasto. Odłożyć ok. 2/3 gotowego ciasta, a do reszty dodać kakao i ponownie zagnieść. Zawinąć ciasta osobno w folie spożywczą i schłodzić w lodówce (ok. 60 min.).
Rozgrzać piekarnik do temp. 180 st.C. Foremkę (20x20cm) wyłożyć papierem do pieczenia lub wysmarować masłem i oprószyć lekko mąką.
Jabłka obrać ze skórki, podzielić na ćwiartki, usunąć gniazda nasienne i każdą ćwiartkę pokroić w cienkie plasterki. Dokładnie wymieszać owoce z cynamonem i mąką ziemniaczaną. Orzechy włoskie z grubsza posiekać.
Białka jaj lekko ubić, partiami dodawać cukier puder i ubić na gęstą, jednolitą pianę.
Białe ciasto zetrzeć na grubych oczkach tarki, a następnie wysypać większość na dnie foremki (zostawić ok. 1/3 do posypania wierzchu) i lekko ugnieść palcami. Na cieście rozsmarować konfiturę i wyłożyć równomierną warstwą jabłka. Następnie wysypać (również starte na tarce) całe ciasto kakaowe i posypać orzechami włoskimi. Pokryć równomiernie pianą. Na koniec posypać pozostałym ciastem jasnym.
Piec ok. 50-60 min. Patyczek włożony w środek ciasta powinien pozostać suchy. Przed krojeniem porządnie ostudzić ciasto.
Smacznego!

5 komentarzy:

  1. Pyszne ciasto! Moja mama zawsze robila plesniaka z jablkami :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mniam. :) Pysznie wygląda a smakuje jeszcze lepiej. :) super przepis. pozdrawiam.:)

    OdpowiedzUsuń
  3. mojapasjato
    Uwielbiam to ciasto! Ja do ciasta dodałam, nasiona Chia i zamiast konfitury z czarnej porzeczki, użyłam konfiturę z jagód. Ciasto wyszło super!!!Pozdrawiam;

    OdpowiedzUsuń
  4. mojapasjato
    Uwielbiam to ciasto! Ja do ciasta dodałam, nasiona Chia i zamiast konfitury z czarnej porzeczki, użyłam konfiturę z jagód. Ciasto wyszło super!!!Pozdrawiam;

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawiony komentarz. :) Jestem winna Ci informację: blog jest moderowany, spamowi i pyskówkom mówimy stop. We wszystkich innych sprawach zapraszam. :)